Op 12
september is de case-study 2.0 van de master interieurarchitectuur van start
gegaan met een excursie naar Groningen. Opdrachtgever van deze case-study is
Hanbneke van Brakel van De Scholenbouwmeester. De stichting
Scholenbouwmeester Noord Nederland is een onafhankelijk expertisecentrum voor
de onderwijshuisvesting, met als kerngebied de provincies Groningen, Drenthe en
Fryslân. Kerntaak van de Scholenbouwmeester is Scholen en Krimp. Maar het
interdisciplinaire team houdt zich ook bezig met de kwaliteit van de nieuw te
bouwen scholen die de komende jaren zullen worden ontwikkeld. Het binnenklimaat
is daarbij een belangrijk aandachtspunt, maar ook de gezondheid , vermindering
energieverbruik en de bruikbaarheid van het interieur. Studenten zullen zich
binnen deze case-study met name met dat laatste onderwerp gaan bezig houden.
Na een
inleidend verhaal van Hanneke van Brakel in Paterswolde waar de
Scholenbouwmeester is gevestigd in een voormalige school, bezochten we onder
leiding van Hans de Man enkele scholen in Groningen uit verschillende
bouwperiodes van architecten als Wilhelm, Bouman, Onix en Drost en van Veen.
Hans de Man is interieurarchitect en architectuurhistoricus. Hij is betrokken
bij de Scholenbouwmeester en geeft les aan de opleidingen interieurarchitectuur
in Zwolle.
Scholenbouw
is een zeer actueel onderwerp.
Enerzijds heeft dat te maken met de Krimp in het Noorderland, anderzijds
met de staat van het huidige
scholenbestand. Een derde van het bestand bestaat uit gebouwen uit de
periode voor 1960, een derde uit de
70-er en 80-er jaren, een derde is van na 1990. Met name de scholen uit
de jaren 70 en 80 presteren slecht wat betreft het binnenklimaat en
energieprestatie. Daarnaast zullen als gevolg van de voortschrijdende krimp op
het platteland scholen samen op gaan in een nieuwe school. Op de website van
Scholenbouwmeester is veel informatie te vinden over dit onderwerp in de vorm
van artikelen en publicaties. Ook de documentaire ‘Verhalen van de scholen van het Noorderland’ is de moeite waard om te bekijken.
Ingrid van
Zanten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten